Tíz év után fontos változás következett be az egyik legnépszerűbb hazai zenekar, a dallamos rockzenét játszó Hooligans életben, a három alapító tag mellől távozott Móritz Norbert basszusgitáros, akinek helyére a Link együttesben megismert Késmárki Zsolt lépett. Zsolt korábban is kisegítette már a huligánokat, április elsejétől viszont hivatalosan is a csapat tagja lett.
Az együttes körüli aktualitásokról, a tagcseréről, az új lemez fogadtatásáról, illetve az új, és a még tervezett klipekről Kiss Endi dobos nyilatkozott lapunknak.
- Egyszerre volt nehéz és könnyű is a váltás – kommentálta Norbi kiválását a zenekarból Endi. – Nehéz volt elfogadni, hogy egy olyan társat veszítettünk el, akivel tíz éve zenéltünk együtt, ugyanakkor Norbi mindenképpen menni akart, s mi sem éreztük már teljes értékűnek a munkáját. Zsolttal viszonylag egyszerű dolgunk volt, hiszen egy évvel ezelőtt már kisegített bennünket, amikor Norbinak egészségügyi problémái voltak, s nem tudta vállalni a koncertezést. Akkor nem is jöhetett másként számításba, csakis kisegítő zenészként, most viszont teljes értékű tagként számítunk rá. Azt is el kell mondani, hogy nem egyszerű dolog a Hooligans-be bekerülni, hiszen mi hárman, Tibivel és Csipával gyermekkorunk óta jól ismerjük egymást, együtt kezdtünk el zenélni, egy generációhoz tartozunk, Zsolt viszont tíz évvel fiatalabb nálunk, más a gondolkodásmódja. A tavaszi turné arra is nagyon jó volt, hogy összerázódjunk, úgy tűnik, minden rendben lesz.
Az új basszusgitáros is hasonlóképpen gondolkodik, hiszen április elsejével kivált korábbi együtteséből, azaz feladta a Linket. Endi szerint erre mindenképpen szükség volt, hiszen a Hooligans annyi elfoglaltságot jelent, aminek csakis száz százalékos erőbedobással lehet megfelelni.
- Véleményem szerint Magyarországon nem lehet két zenekarban flottul helytállni – folytatta a dobos. – Ugyan akad néhány példa arra, hogy ez is működőképes lehet, mi azonban egy más utat választottuk, s a jövőnket így képzeljük el. Annak idején Csipa is megpróbálkozott valami hasonlóval, egy ideig ő volt a Dirty Dance énekese, de aztán beláttuk, hogy a kettő együtt nem megy. Nekünk havi szinten 10-15 koncertünk van, azokat pedig nem lehet úgy leszervezni, hogy alkalmazkodni kelljen egy másik zenekarhoz.
A tagcsere kapcsán Endi azt is elmondta, hogy Tibi és Csipa nélkül a Hooligans nem működhetne, hiszen a gitáros írta az eddigi hat lemezt, vagyis a zenekar arculatáért elsősorban ő a felelős, míg a közönség főleg az énekessel azonosítja a csapatot, mert az ő hangját ismerték meg. Az viszont, hogy ki ül a dobok mögött, ilyen szempontból majdhogynem mindegy, ám hármójukat igen erős baráti szálak kötik össze, vagyis a zenekar egyikük nélkül sem lenne teljes értékű.
A Hooligans háza táján a másik fontos váltás a koncertezéshez kapcsolódik. Míg korábban számos klubban megfordult a csapat, ma már szinte kizárólag csak nagyszínpados koncerteket vállalnak be. Endi szerint ez egy természetes folyamat eredménye.
- Évről évre, lemezről lemezre sikerül előbbre lépnünk – magyarázta. – Nem akarom magam a legnagyobbakhoz hasonlítani, de annak idején a Rolling Stones is a klubokban kezdte, s ma már minden egyes koncertjüket százezrek nézik meg. Mi is szerettünk volna ebbe az irányba nyitni, de nem azért, mert a klubkoncerteket nem szeretjük, hiszen azoknak is megvan az előnyük, például közelebb kerül a zenekar a közönséghez, ám nem hiszem, hogy ez lenne egy zenész igazi álma. Egy nagyszínpad teljesen más, ott sokkal jobb technikai körülmények között, tisztább hangzással, fényekkel kiegészített show-műsort mutathatunk be, ami a közönség számára is egészen más élményt nyújt, az emberek ott teljesen mást kapnak a pénzükért, mint a klubokban. Azért a klubozást sem adtuk fel, Budapesten az Old Man’s Klubban havonta játszunk, igaz, az április 28-i nagykoncertünk előtt ott is tartottunk egy kis szünetet, hogy jobban felcsigázzuk a pesti rajongóinkat.
A Hooligans dobosa szólt a Bohémélet című album sikeréről is. Mint mondotta, a hatodik nagylemezüket is hasonlóképpen fogadta a közönség, mint a korábbiakat, hiszen ez is aranylemez lett.
- Nagyon szeretjük ezt az albumot, a turnén a Bohéméleten szereplő 12 dalból kilencet élőben is bemutatunk – sorolta tovább Endi. – Annak idején fel volt adva a lecke, hiszen mind a Szenzáció, mind pedig a Vírus nagyon jól ment. Mi azonban sosem gondolkodtunk azon, hogy mi módon lehet egy még sikeresebb lemezt írni, inkább arra törekedtünk, hogy olyan igényes dalok szülessenek, amelyek a mi elvárásainknak megfelelnek. Ha ez sikerül, akkor már nincs semmi baj. A közönség elvárásai úgyis kiszámíthatatlanok, a rajongók sosem úgy gondolkodnak, mint egy zenész. Ettől függetlenül nincs okunk a panaszra, úgy tűnik, a Bohémélet is bejött, ezért ennek a nagylemeznek is hosszabb kifutási időt szeretnénk adni, legalább négy-öt klipet tervezünk, vagyis egy jó darabig nem lesz még új Hooligans-album.
A dobos konkrétumokat is elárult, a nyitó Félember és a jelenleg futó Hotel Mámor után a Volt és lesz, illetve az Egyetlen című dalokra is készítenek klipet, illetve még egy továbbit terveznek, de arról még semmi konkrétum. Most a koncertek és a nyári fesztiválok kötik le őket, az új klip csak valamikor a nyár végén jelenik majd meg.
Az együttesnek eddig tizenöt klipje készült el, ebből kilenc sztorizós, a többi pedig úgynevezett imidzs-klip volt. Endi véleménye szerint a koncertklipek Magyarországon eleve halálra ítéltek, ezért ilyet nem is vállalnak be. A kezdeti időszakban amúgy is befürödtek egyik-másik dallal, hiszen eleinte szexuális töltetű kisfilmekkel jelentkeztek, majd elkészítették a Vér nem válik vízzé című dalhoz az emlékezetes lövöldözős klipet, ám ezeket a televíziók a képi tartalom miatt fenntartásokkal kezelték. Ezért is döntöttek úgy, hogy a továbbiakban lehetőség szerint ragaszkodnak az imidzs-klipekhez, bár a Volt és lesz című dal esetében egy kicsit visszanyúlnak a sztorizós témákhoz.
- Nekünk az a célunk, hogy a klipet minél gyakrabban játsszák a televíziók – sorolta a zenész. – Azért nem érdemes rákölteni pár millió forintot egy klipre, hogy utána eltűnjön a süllyesztőben. Arra is figyelni kell, hogy az adott dal a rádiók ízlésvilágának is megfeleljen. Bennünket többször ért támadás, hogy nem is vagyunk rockzenekar. Erre csak azt szoktam mondani, hogy a mi zenei ízlésünk nem változott, hiszen annak idején a Paradicsom volt az első nótánk, amit a közönség megismert. Persze nem ragadtunk le a nyolcvanas évek hangzásvilágánál, hanem igyekeztünk modernebbek lenni, de a zenekarra jellemző dallamvilág mindig is megmaradt. Tény, hogy nem vagyunk egy brutális együttes, nem is szeretnénk ilyen stílusú zenét játszani, de aki kételkedik bennünk, az jöjjön el koncertünkre, s tapasztalja meg, mit is jelent a mi értelmezésünkben a dallamos rock kifejezés. Nálunk nincs tingli-tangli, mi vért izzadunk a színpadokon, s továbbra is arra törekszünk, hogy a repertoárunk ne egyhangú, hanem változatos és színes legyen. |